urdu پاکستان میں طلاق سے متعلق اسلامی قانون کے نفاذ میں مشکلات کا جائزہ اور ان کا حل
Challenges in the Implementation of Islamic Divorce laws in Pakistan and their solutions
Abstract
Human society originated from the formal relationship between men and women through marriage, which subsequently led to the formation of families and tribes. The foundational principles of marriage have been outlined in divine revelations, and Islamic Shariah, particularly in the teachings of Prophet Muhammad (PBUH), provides comprehensive guidance for its establishment, continuity, organization, and stability. However, in unavoidable circumstances where maintaining a marriage becomes difficult or impossible, Islam has provided a well-structured mechanism for its dissolution, known as divorce (Talaq). Islamic family laws contain clear injunctions regarding divorce, which scholars have interpreted in different ways according to the needs of their times. Various forms of divorce, such as Talaq-e-Bid'ah and Talaq-e-Hasan, have been discussed in Islamic jurisprudence.
Pakistan, being an Islamic state, has incorporated in its constitution the obligation to implement laws in accordance with the Quran and Sunnah. Consequently, the Government of Pakistan introduced the Muslim Family Laws Ordinance in 1961, which is currently enforced throughout the country. The implementation of Islamic divorce laws faces several challenges, including adherence to cultural traditions, the legitimization of Talaq-e-Bid'ah, the misconception that divorce is solely a man's right, unilateral termination of marriage by men, negligence in following Quranic commandments and Hadith regarding divorce, lack of awareness among family court judges regarding Islamic teachings, insufficient knowledge of Islamic divorce laws among legal practitioners, ignorance of Islamic principles among spouses, contradictions between Islamic and secular legal frameworks, delays in legal proceedings due to lawyers' tactics, and the complexity of judicial procedures. This paper critically examines the difficulties in enforcing Islamic divorce laws and provides comprehensive solutions to address these challenges.
References
۔ ابن الجزری، شمس الدین ابوالخیر محمد بن محمد، ، منجد المقرئین ، ص 49، بیروت، دارالکتب العلمیۃ 1400ھ/ 1980ء۔
۔ اعظمی، مولانا قاری ابوالحسن ،علم القراءات اور قراء سبعہ، ص 26، لاہور، ادارہ اسلامیات انار کلی 1989ء۔
۔ السندی، ابو طاہر عبدالقیوم بن عبدالغفور، صفحات فی علوم القراءات، ص 18، ریاض، المکتبۃ الامدادیۃ 1423ھ۔
۔ الذہبی، ابوعبداللہ شمس الدین،معرفۃ القراء کبار علی الطبقات والامصار، 1: 307، بیروت، مؤسسۃ الرسالۃ 1984ء۔
۔ طہ حسین، فی الادب الجاہلی، ص95، 96، قاہرہ، دارالمعارف 1958ء۔
۔ الفضلی، عبدالہادی، ڈاکٹر،قراءات قرآنیہ تعارف و تاریخ، مترجم قاری محمد مصطفیٰ راسخ، ص 27۔لاہور، کلیۃ القرآن الکریم و التربیۃ الاسلامیۃ
۔ الزرکشی، محمد بن عبداللہ، البرہان 1: 318، طبع 1،تحقیق محمد ابو الفضل ابراہیم، قاہرہ، دار احیاء الکتب العربیۃ 1376ھ/ 1957ء۔
۔ قراءات قرآنیہ تعارف و تاریخ، ص 66۔
۔ القسطلانی، شہاب الدین، لطائف الاشارات لفنون القراءات1: 171، تحقیق و تعلیق الشیخ عامر السیدعثمان و الدکتور عبدالصبور شاہین، قاہرہ، 1392ھ/1972ء۔
۔ الدمیاطی، احمد بن محمد، اتحاد فضلاء البشر فی القراءات الاربع عشر، ص 17، 18، قاہرہ، عبدالحمید احمد حنفی 1345ھ۔
۔ القرآن 1: 3۔
۔ ابن الجزری، النشر فی القراءات العشر 1: 14۔
۔ السیوطی، امام جلال الدین عبدالرحمٰن ابی بکر،الاتقان فی علوم القرآن 1، 77، قاہرہ، مصطفیٰ البانی الحلبی و اولادہ 1370ھ/ 1951ء۔
۔ ایضًا، 1: 77۔
۔ القرآن 26: 13۔
۔ القرآن 11: 78۔
۔ القرآن 3: 37۔
۔ القرآن 2: 259۔
۔ القرآن 101: 5۔
۔ القرآن 7: 69۔
۔ القرآن 56: 29۔
۔ القرآن50: 19۔
۔ القرآن 16: 112۔
۔ القرآن 31: 26۔
۔ القرآن 36: 35۔
۔ ابن الجزری، النشر فی القراءات العشر 1: 26، 27۔
۔ ابن قتیبۃ، ابو محمد، عبداللہ بن مسلم، مشکل القرآن، ص 30، طبع2، قاہرہ 1973ء۔
۔ الرنجانی، ابوعبداللہ، تاریخ القرآن، ص 92،طبع3، بیروت، مؤسسۃ العلمی1388ھ/1969ء۔
۔ الدمشقی، ابو شامۃ عبدالرحمٰن بن اسماعیل، ابراز المعانی من حرز الامانی، ص 487، قاہرہ، مصطفیٰ البانی الحلبی و اولادہ 1349ھ۔
۔ طہ حسین ، فی الادب الجاہلی، ص 95۔
۔ حافظ رشید احمد تھانوی، قراءات قرآنیہ سے استدلال کے مناہج (برصغیر کی تفاسیر کا تجزیاتی جائزہ)(مقالہ برائے پع ایچ ڈی)، ص 23، علامہ اقبال اوپن یونیورسٹی، اسلام آباد 2013ء۔
۔ القرآن 96: 1، 2، 3، 4، 5۔
۔ القرآن 17: 106۔
۔ القرآن 75: 16۔
۔ القرآن 75: 17 ، 18، 19۔
۔ ابن الجزری، شمس الدین ابوالخیر محمد بن محمد، غایۃ النہایۃ فی طبقات القراء، 2: 299، قاہرہ، مکتبۃ الخانجی 1351ھ/ 1932ء۔
۔ احمد امین، فجر الاسلام، ص 142، طبع 6، قاہرہ، لجنۃ التالیف و النشر1370ھ/1990ء
۔ بخاری، بخاری باب نبی کریم اور آپ کے صحابہ کرام کا مدینہ میں آنا ، رقم 3925۔
۔ تاریخ الاسلام للزنجانی ، 35
۔ بخاری، ابو عبداللہ محمد بن اسماعیل، امام،صحیح بخاری ، باب اللہ تعالی کے ارشاد وتخذو ابراہیم کی تفسیر، رقم 4481۔
۔ بخاری،صحیح بخاری،باب حضرت ابو حذیفہ کے مولا سالم کے فضائل کا بیان، رقم 3758 ۔
۔ یوسف خلیف، الدکتور، حیاۃ الشعر فی الکوفۃ الیٰ نہایۃ القرآن الثانی للہجرت، ص 245، قاہرہ، دارالکتاب العربی للطباعۃ و النشر 1388ھ/ 1968ء۔
۔ ایضًا ص 244۔
۔ قراءات قرآنیہ: تعارف و تاریخ، ص 23۔
۔ الزرقانی، محمد عبدالعظیم، مناہل العرفان فی علوم القرآن، 1: 406، طبع 3، قاہرہ، دار احیاء الکتب العربیۃ 1372ھ۔
۔ الفضلی ، قراءات قرآنیہ: تعارف و تاریخ، ص 27، 28۔
۔ ایضًا 30۔
۔ الطبراسی، الفضل بن الحسن، مجمع البیان، 1: 25، طبع 2، بیروت، دار مکتبۃ الحیاۃ 1380ھ/ 1961ء۔
۔ بخاری، صحیح بخاری ، باب قرآن مجید سات قراءتوں سے نازل ہوا ہے، رقم 4992۔
۔ ابن الجزری، شمس الدین ابوالخیر محمد بن محمد، النشر فی القراءات العشر، 1: 43، (تحقیق: علی محمد الضباع)، بیروت، دارالکتب العلمیۃ
۔ اعظمی، ابوالحسن، قاری، مولانا، علم قراءات اور قراء سبعہ، ص 18۔
۔ القیسی، مکی بن ابی طالب حموش، الابانۃ فی معانی القراءات، ص 47، 48، تحقیق ڈاکٹر عبدالفتاح اسماعیل شلبی، قاہرہ، الرسالۃ۔