غربت :اسباب،اثرا ت اوراسلامی تعلیمات اور پاکستانی معاشرے کے تناظر میں حل (تحقیقی و تجزیاتی مطالعہ)
Poverty: causes, effects and solution in the perspective of Pakistani society and Islamic teachings
Abstract
Wealth has key significance in Human life. Human being depends on wealth to fulfill his basic necessities. It is wealth that becomes the causes of separation and the status. The existence of wealth causes honor whereas its deprivations equal to the least in status in someone’s eyes. It is possible to hide richness but poverty cannot be hide. There are various outlooks about wealth in our societies. Wealth is considered heinous thing as well as zenith of human life. By adopting moderate way, it is also regarded as a source of benediction and blind trust in it is also thought as an unlawful. The circulation of wealth is such a mind set on behalf of which stability in societies, brotherhood and love of relations in different classes can be strengthened. In present era, poverty is part and parcel and its solution is only the wealth in incessant circulation. Without any doubt, the belief and Din of one’s cannot be safe in the poverty. The Holy Prophet (Pbuh) also demanded refuge from the after effects of poverty. Hence, in this article to know the causes of poverty and starvation, and Islamic rules or principles to eliminate the poverty will be discussed due to which poverty in Pakistani societies can be decreased.
References
محمد مرتضی ٰزبیدی،تاج العروس، بیروت ،دارلفکر۔1994ء،3/473
Muhammad Murtda ̅ Zubeidi ̅, Ta ̅j-ul-Aru ̅s, (Beirut, Dar ul-Fikr) vol.3, p.473
ابن منظور افریقی ، لسان العرب، ،طبع بیروت،1986ء,2/1116
Ibn-e- Manzo ̅r A ̅friqi ̅, Lisa ̅n ul Arab, (Beirut edition)vol.2,p.1116
Encyclopedia of Social sciences,colliermacmillan, V,12, P284
ابو الاعلیٰ مودودی ، سید، معاشیات اسلام,لاہور:اسلامک پبلی کیشنز، ص319
Abu ̅A‘la Mu ̅dudi ̅, Syed, M‘a ̅shi ̅a ̅t i ̅ Islam, Lahore: Isla ̅mic Publi ̅cations,p.319
الرعد13::26
Al Qur’ān13:26
الشوریٰ42::27
Al Qur’ān42:27
الدھر76::8
Al Qur’ān76:8
الذاریات19:51:
Al Qur’ān 51:19
التوبۃ:60:9:
Al Qur’ān 9:60
Timini, Brij, K, War on poverty, (New dehli),APH, publiching corporation,2004, P111
Kamal abujaber, Income distribution in jordon, oxfordwestview, press,P113
www.globalissues.org
Todero, Michael, P, Economic development,( London) P 383
Abid:p 383
Myrdal, Gunnar, Asian Drama, Pelican book,P 962
منصور علی خان، تقدیر امم، (ڈاکٹر خالد محمود ترمذی،) لاہور، امہ پبلی کیشنز، 2006ء،ص156
Manso ̅r Ali Kha ̅n, Taqdi ̅r Umm, (Dr. Kha ̅lid Mahmo ̅d Tirmidhi,) Lahore, Umm Publications,2006,p156
www.globlissues.org
عبد السلام، ڈاکٹر،پاکستان،سائنس، تعلیم اور معیشت،(مترجم:شہزاد احمد) تحلیقات، لاہور، 2003ء، ص97-96
Abdl Sala ̅m, Doctor, Pa ̅kista ̅n, Science, t‘li ̅mau ̅r m‘i ̅st, (Translator: Shehza ̅d Ahmed) Research, Lahore,2003.p96-97
Siddique, Mazharuddi ̅n, Marxism or Islam, Dawah academy, Islamabad, P135
، یوسف قرضاوی ,ڈاکٹر، اسلام میں غربت کا علاج، مترجم:علامہ نصیر احمد،لاہور، علی پبلیشرز، ص32
Yo ̅usufQarada ̅wi ̅, Doctor, Isla ̅m main ghrbt ka ̅ ‘laj, Translated by: Allama Nsi ̅r Ahmed, Lahore, Ali Publishers,p32
یوسف قرضاوی، ڈاکٹر، اسلام میں غربت کا علاج،ص29
Yo ̅usuf Qarada ̅wi ̅, Doctor, Isla ̅m main ghrbt ka ̅ ‘laj,p29
، سلیمان ابن اشعثابو داؤد ، امام، سنن ابی داؤد، رقم الحدیث:5090،ریاض :دارالسلام
Slai ̅man Ibn Ash‘ath Abu Dawu ̅d, , Su ̅nan Abi ̅Dawu ̅d, Hadi ̅th No:5090Rya ̅dh: Dar us Sla ̅m
شعیب بن احمدنسائی، امام،سنن نسائی، رقم الحدیث؛5460۔دارالسلام،ریاض
Sho‘i ̅b bin Ahmad Nsa ̅'i ̅, , Su ̅nan Nsa'i ̅, Hadi ̅th No:5460 Rya ̅dh: Dar us Sala ̅m
النور 33:24:
Al Qur’ān 33:24
الانعام7::151
Al Qur’ān 7:151
بنی اسرائیل31:17:
Al Qur’ān 17:31
لقرضاوی، یوسف،ڈاکٹر، اسلام میں غربت کا علاج، ص32
Yo ̅usuf Qarada ̅wi ̅, Doctor, Isla ̅m main ghrbt ka ̅ ‘laj,p32
مسلم بن حجاج، امام، الصیحح المسلم،رقم الحدیث:2299،ریاض ,دارالسلام
Muslim ibn Hajja ̅j, Al-ṢaḥīḥMuslim,Hadi ̅th No:2299 Rya ̅dh: Dar us Sala ̅m
ایضاً:رقم الحدیث: 2296
Abid:Hadi ̅th No:2296
ایضاً:رقم الحدیث:2295
Abid:Hadi ̅th No:2295
امین احسن اصلاحی، تدبر قرآن، لاہور :فارن فاؤ نڈیشن ، 8؍536
Ami ̅n A ̅hsan Isla ̅hi ̅, Tdbu ̅r-e- Qur'an, Lahore: Fa ̅rn Foundation,vol.8,p.536
A dictionary of economics Quotations, London croom Helm,1981, P139
النجم: ۳۹
Al Qur’ān 53:39
الملک: ۱۵
Al Qur’ān 67:15
حسام الدین برھان پوری، امام، کنز العمال، رقم الحدیث،9231،مطبعہ مجلس دائرہ المعارف، 1373ھ،
Hasa ̅m Udin Burha ̅n Pu ̅ri ̅, , Imam, KinzA ̅l-‘ma ̅l,-Hadi ̅th No: 9231, Majlis da ̅irh al m‘a ̅rif,1373H
عبد القوی زکی الدینالمنذری، امام، الترغیب و الترہیب،مطبوعۃ دارالحدیث۔قاہرہ،۱۴۰۷ھ،۲؍۸۳
Abdul Qu ̅i ̅ Zaki ̅-ud-Di ̅n Al-Mndhri ̅, Al-Trghi ̅b wa Al-Tarhi ̅b, Dar Al-Hdi ̅th Press, Qa ̅hrah,1407H.vol.2.p.83
A dictionary of economics Quotations, P 202
ھود:۶۱
Al Qur’ān 11:61
محمد بن عیسیٰ ترمذی ، امام، جامع ترمذی، رقم الحدیث،:1209،ریاض ,دارالسلام
Muhammad ibn I'saTiridhi ̅, Jam'al-Tirmdhi ̅, Hadi ̅th No 1209,Rya ̅dh: Dar us Sala ̅m
محمد بن اسماعیلبخاری ، امام، الصیحح البخاری، رقم الحدیث: 2320ریاض ,دارالسلام
Muhammad bin ʿIsmāʿīl Al Bukhārī, Al Jāmʿi Al-Ṣaḥīḥ,Hadith no:2320,Rya ̅dh: Dar us Sala ̅m
ایضاً: رقم الحدیث: 2070
Abid:2070
سلیمان بن احمدطبرانی، امام، المعجم الاوسط، رقم الحدیث:۷۵۲۰، طبع دارالحرمین
Sli ̅ma ̅n Bin Ahmad Tbra ̅ni ̅, Al-M‘jm Al-A’sat, Hadith Number:75201,Darul harmain
بخاری ، محمد بن اسماعیل، امام، الصیحح البخاری، رقم الحدیث:2073
Muhammad bin ʿIsmāʿīl Al Bukhārī, Al Jāmʿi Al-Ṣaḥīḥ,Hadi ̅th no:2073
النساء:۱۰۰
Al Qur’ān 4:100
المزمل:۲۰
Al Qur’ān 73:20
التوبۃ: ۱۰۳
Al Qur’ān 9:103
الحشر:۷
Al Qur’ān 59:7
ابوالاعلیٰ مودودی، ، سید، تفہیم القرآن، لاہور ،ادارہ ترجمان القرآن,۵؍۳۹۳،
Abu-A’laMu ̅du ̅di ̅, Syed, Tfhi ̅m-ul-Qur’ān( Lahore)Ida ̅rhTarjma ̅n ulQur’ān.vol.5,p393
اصلاحی، امین احسن، مولانا، تد بر قرآن،7؍292-93
Ami ̅n A ̅hsan Isla ̅hi ̅, Tdbu ̅r-e- Qur'an,vol.7,p292-93
بخاری، محمد بن اسماعیل، امام، الصیحح البخاری، رقم الحدیث:1395
Muhammad bin ʿIsmāʿīl Al Bukhārī, Al Jāmʿi Al-Ṣaḥīḥ,hadith no:1395
محمد حسین ہیکل، سیرت حضرت ابو بکر صدیقؓ ، لاہور :مکتبہ میری لائبریری، ، 1979ء، ص55
Muhammad Hussai ̅n hi ̅cl, Si ̅rat Hzrat Abu ̅ Bakr Sddi ̅q, (Lahore): Maktab Meri Libri ̅ry,p55
ابو عبید القاسم،امام ،کتاب الاموال(عبد الرحمن طاہرسورتی)اسلام آباد:ادارہ تحقیقات اسلامی، ص878-79
Abu ̅ ‘baid Al-Qa ̅sim,Kita ̅b-ul-Amwa ̅l (Abdul Rhma ̅n Ta ̅hir-Su ̅rti ̅) Islamabad: Ida ̅rhthqi ̅qa ̅t (i ) ̅isla ̅mi ̅,p878-79
ابو داؤ د، سلیمان بن اشعث، امام، سنن ابی داؤد، رقم الحدیث: 1641
Slai ̅man Ibn Ash'ath Abu Dawu ̅d, , Su ̅nan Abi ̅ Dawu ̅d, Hadi ̅th No:1641
اسماعیل بن عمر ابن کثیر، امام، البدایہ والنہایہ ، بیروت، 3؍228
Ismāīl bin ‘Umar ibn e Kathīr,AlBidāyahwalNihāyah, (Beirut)vol.3,p228
Ahmad-zia-ud-deen, Islam, poverty and income distrbution, Islamic foundation, leicester, U.K, 1991, P48
Akram kha ̅n, M, Issues in Islamic economics, Islamic publication, Lahore,1983,P14
Gibb, H.A.R, Mohammedanism, Oxford university, Press, P25
التوبۃ:۵
Al Qur’ān 9:5
التوبۃ:۱۱
Al Qur’ān 9:11
طبری،محمد بن جریر، امام، جامع الاحکام القرآن،بیروت :مطبوعۃ دارالمعرفہ، ۴؍۴۶۹۔
Muhammad bin Jarīr Al Tabrī,Tafsīr Al Tabrī,(Beirut(Matbuahh Al maarifah, 1420H,vol.4,p469
www.al-Islam.com
القرآن:المائدۃ:۲
Al Qur’ān 6:2
Siddiqi, Mohammad Nejatullah, Riba, bank interest and the rational of its prohibition, Islamic development bank, Jeddah, 2004, P48
القرآن: البقرۃ:۲۴۵
Al Qur’ān 2:245
بخاری، محمد بن اسماعیل، امام،الصحیح البخاری، رقم الحدیث:2320
Muhammad bin ʿIsmāʿīl Al Bukhārī, Al Jāmʿi Al-Ṣaḥīḥ,hadith no: 2320
محمد بن یزید ابن ماجہ، ، امام، سنن ابن ماجہ،رقم الحدیث؛ 2430،ریاض ,دارالسلام
Muhammad ibn Yazi ̅d Ibn Ma ̅jh,Su ̅nan Ibn Ma ̅ja, hadi ̅th No:2430(Rya ̅dh) Dar us Sala ̅m
ایضاً:رقم الحدیث: ۲۴۳۱
Abid:Hadi ̅th No:2431
ابو الاعلی ٰمودودی ، سید، سود،لاہور، : اسلامک پبلیکیشنز، ۲۰۰۵ء ،ص۱۸۵
Abu ̅ A‘la Mu ̅du ̅di ̅, Syed, So ̅d, (Lahore) Islamic Publications,2005,p185
جاوید چوہدری، اللہ کے نام پر(کالم) ،روز نامہ ایکسپریس، اسلام آباد,۸ اکتوبر، ۲۰۰۶ء
Javaidchu ̅dary, Allah ky na ̅m per(coloum) Daily express, Islamabad, 8 oct 2006
)تفصیل کے لیے دیکھیں(Http:// bisp.gov.pk/ default.aspx
Muhammad obaidullah, Dr, Islamic financial services, IIRI, jeddah, P101
اخوت دراصل پاکستان میں بلا سود قرضے فراہم کرنے والی تنظیم ہے جس کے عمل میں لانے والے ڈاکٹر امجد ثاقب ہیں جو ایک بیو رو کریٹ تھے ۲۰۰۱ء میں اخوت کا پہلا قرضہ صرف ۱۰ ہزار پر مشتمل تھا ۔ لیکن یہ بلا سود نظام ایسا شفاف تھا کہ اہل ثروت اس سے متا ثر ہوئے بغیر نہ رہ سکے ۔لہذا ان کے جوق در جوق ملنے سے اخوت دن دگنی اور رات چوگنی ترقی کرتی چلی گئی ۔۱۱۔۲۰۱۰ میں اس نے ایک ارب کے قرضے لوگوں میں تقسیم کر ڈالے ۔۱۲۔۲۰۱۱ میں یہ حجم دو چند ہو گیا اور دو ارب تک جا پہنچا۔
(راجہ انور، ""اور نکلیں گے عشاق کے قافلے'" (کالم) روزنامہ نئی بات ۲۵ مئی ۲۰۱۲، لاہور(
Ra ̅ja Awar, au ̅r niklai ̅n geu’sha ̅q k qa ̅fle(colom)rozna ̅ma ni ̅ ba ̅t,Lahore,12 may 2012